Головна » 2015 » Червень » 11 » Добровільне об’єднання територіальних громад
14:18
Добровільне об’єднання територіальних громад

Добровільне об’єднання

територіальних громад

Суб’єктами добровільного об’єднання терито-ріальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст. Об’єднана територіальна громада, адміністративним центром якої визначено селище - селищною, центром якої визначено село - сільською. Саме такі положення містить ст. 3 «Суб’єкти добровільного об’єднання територіальних громад» Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» від 05.02.2015 р. № 157-VIII.

Документ містить розділи про добровільне об’єднання територіальних громад та державну підтримку добровільного об’єднання територіальних громад. Так, передбачається, що добровільне об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов:

1) у складі об’єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування;

2) територія об’єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об’єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об’єдналися;

3) об’єднана терито-ріальна громада має бути розташована в межах території однієї області;

4) при прийнятті рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об’єднаної територіальної громади;

5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об’єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об’єднання.

Статтею 5 зазначеного Закону визначено ініціаторів добровільного об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути:

1) сільський, селищний, міський голова;

2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради;

3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи;

4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

Адміністративним центром об’єднаної територіальної громади визначається населений пункт (село, селище, місто), який має розвинуту інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території об’єднаної територіальної громади. Важливо, що при цьому закон встановлює, що добровільне об’єднання територіальних громад не призводить до зміни статусу населених пунктів як сільської чи міської місцевості. Також встановлюється, що найменування об’єднаної територіальної громади, як правило, є похідним від найменування населеного пункту (села, селища, міста), визначеного її адміністративним центром.

Окремо зазначимо, що Закон вносить зміни до положень Закону «Про місцеве самоврядування в Україні», коригуючи поняття територіальної громади у ст. 6 документу та доповнюючи його новим поняттям у ст. 14-1 «Староста». Зокрема, передбачено, що у селах, селищах, визначених за рішенням місцевої ради об’єднаної територіальної громади, утвореної відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», за винятком її адміністративного центру, обирається староста на строк повноважень місцевої ради.

Староста є посадовою особою місцевого самоврядування. Положення про старосту затверджується сільською, селищною, міською радою відповідної об’єднаної територіальної громади, у якому визначаються права і обов’язки старости, порядок його звітності, інші питання, пов’язані з діяльністю старости. Староста обирається в порядку, визначеному законом, і є членом виконавчого комітету ради об’єднаної територіальної громади за посадою.

Внаслідок здійснення об’єднання територіальних громад припиняються повноваження органів місцевого самоврядування, сільського, селищного, міського голови територіальних громад, що об’єдналися. Зокрема, Верховна, обласна рада одночасно з прийняттям рішення про утворення об’єднаної територіальної громади призначає перші місцеві вибори депутатів сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади та відповідно сільського, селищного, міського голови.

Згідно з ч. 6 ст. 8 Закону органи місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися припиняються шляхом ліквідації. Відповідно до ч. 3 ст. 8 органи місцевого самоврядування об’єднаної територіальної громади є правонаступниками активів і пасивів (зобов’язань) органів місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися. Звертаю увагу, що з огляду на ст. 104 ЦК України ліквідація юридичної особи не передбачає можливості створення правонаступників та передачі таким правонаступникам активів та пасивів.

Законом передбачається надання державою субвенцій об’єднаним територіальним громадам для формування відповідної інфраструктури згідно з планом соціально-економічного розвитку такої територіальної громади.

Як зазначив в своєму виступі заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Негода В’ячеслав Андронович: «Примушення до об’єднання громад нікому не потрібне, його немає і бути не може, адже примус не дасть результату, якого ми очікуємо від добровільного об’єднання. Формування перспективного плану і його затвердження не призводить до автоматичного об’єднання громад – це тільки проектна модель ефективної територіальної організації місцевого самоврядування на базовому рівні. А реалізувати його можливо лише з безпосередньої участі відповідних територіальних громад. І ні обласна адміністрація, ні рада, як і Уряд не наділені законом повноваженнями приймати рішення про об’єднання. Про це повинні знати всі і не звертати увагу на тих, хто дезінформує чи свідомо провокує зрив реформ».

За його словами, без оптимізації системи територіальної організації влади, децентралізації та передачі повноважень органам місцевого самоврядування не можливо забезпечити сталий регіональний та місцевий розвиток. 

«Який би мав бути результат? Перше, усвідомлення кожною територіальною громадою, що укрупнившись, об’єднавшись з іншими громадами в одну спроможну, вони всі разом стають сильнішими у фінансовому, соціально-економічному плані «плюс» беруть на себе повну відповідальність за розвиток своєї території. А отже об’єднання, наділення необхідними повноваженнями, ресурсами для реалізації цих повноважень - є першим кроком до ви-рішення багатьох проблем кожного села, селища, містечка, які не вирішувалися роками через брак як коштів, так і повноважень. Тому ще раз наголошую, примус до об’єднання недопустимий і він не дасть позитивного результату. Держава зацікавлена в підтримці громадами реформи місцевого самоврядування, на першому місці якої – людина і її інтереси», - наголосив В’ячеслав Негода.

Перспективний план формування територій громад не є фактом об’єднання громад, а лише баченням ефективного територіального устрою на базовому рівні в межах відповідної області, району. Над чим на даний час і працює районна робоча група з підтримки та впровадження заходів з добровільного об’єднання територіальних громад, виконуючи норму вищезазначеного Закону.

Районна робоча група з підтримки та впровадження заходів з добровільного об’єднання територіальних громад.

 

Переглядів: 676 | Додав: trudovaslava | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar